Powszechnie stosowany lek na ciśnienie krwi może zwiększyć ryzyko zatrzymania akcji serca.

lek

Zatrzymanie akcji serca ma miejsce, gdy serce przestaje pompować krew wokół ciała

Jeśli dana osoba nie zostanie poddana leczeniu, zatrzymanie akcji serca może być śmiertelne w ciągu kilku minut. Według American Heart Association (AHA), w Stanach Zjednoczonych co roku na zatrzymanie akcji serca umiera około 475 000 osób. Powoduje więcej ofiar niż rak jelita grubego, rak piersi, rak prostaty, zapalenie płuc, grypa, wypadki samochodowe, broń palna, HIV i pożary domów łącznie.

AHA opisuje zatrzymanie akcji serca „jako jeden z najbardziej śmiertelnych problemów zdrowotnych w USA”. Tak więc, ponieważ zatrzymanie akcji serca jest zarówno poważne, jak i powszechne, zrozumienie czynników ryzyka z tym związanych ma zasadnicze znaczenie. W tym celu Europejska Rada Resuscytacji stworzyła projekt, w ramach którego gromadzone są dane dotyczące zatrzymania akcji serca, zwany europejską siecią nagłych zatrzymań akcji serca (ESCAPE-NET).

Nowy czynnik ryzyka?

W ostatnim badaniu wykorzystującym dane ESCAPE-NET zbadano, czy wspólna grupa leków może odgrywać rolę w zatrzymaniu krążenia. Opiekunowie medyczni stosują dihydropirydyny w leczeniu nadciśnienia tętniczego i dusznicy bolesnej, czyli bólu w klatce piersiowej związanego ze zmniejszonym przepływem krwi do serca. Projekt koncentrował się na dwóch dihydropirydynach: nifedypinie i amlodypinie. Naukowcy mieli dostęp do danych z holenderskiego rejestru Amsterdam Resuscitation Studies oraz duńskiego rejestru zatrzymań krążenia, które stanowią część ESCAPE-NET.

lek

Naukowcy przedstawili swoje ustalenia na EHRA 2019, corocznym kongresie Europejskiego Stowarzyszenia Rytmu Serca, który odbywa się w Lizbonie w Portugalii. W sumie mieli dostęp do danych od ponad 10 000 osób, które przyjmowały dihydropirydyny i 50 000 kontroli. Ich analiza wykazała, że osoby zażywające wysokodozowaną nifedypinę są znacznie bardziej narażone na zatrzymanie akcji serca poza szpitalem niż osoby, które nie zażywały dihydropirydyny lub przyjmowały amlodypinę.

Dlaczego to się dzieje?

Naukowcy przenieśli się do laboratorium, aby zbadać, dlaczego działania obu leków różniły się od siebie. Obydwaj stosują ten sam mechanizm, więc dlaczego jeden z nich zwiększa ryzyko zatrzymania akcji serca, podczas gdy drugi wydaje się nie mieć znaczenia?

Dihydropirydyny działają poprzez blokowanie kanałów wapniowych typu L. Gdy kanały te są zablokowane, potencjał czynnościowy komórek sercowych ulega skróceniu. Wyrażenie „potencjał czynnościowy” opisuje zmianę ładunku błony związaną z transmisją impulsu. Występują one w komórkach nerwowych i mięśniowych. Ta zmiana może potencjalnie prowadzić do zaburzeń rytmu serca, które prowadzą do zatrzymania akcji serca. Co ciekawe, te eksperymenty in vitro były zgodne z wynikami badań populacyjnych.

Wysokie dawki nifedypiny znacznie bardziej skróciły potencjał czynnościowy niż amlodypiny w wysokiej dawce. Dr. Tan dodaje: „Oba leki są ogólnie uważane za równie skuteczne i bezpieczne, a żaden z nich nie był związany z nagłym zatrzymaniem akcji serca. „To badanie sugeruje, że wysoka dawka nifedypiny może zwiększyć ryzyko nagłego zatrzymania akcji serca z powodu śmiertelnej arytmii serca, podczas gdy amlodypina nie”.

Należy zauważyć, że ponieważ jest to nowa linia badań, konieczne będzie powtórzenie wyników badań z wykorzystaniem większej liczby uczestników i innych danych demograficznych. Jak podsumowuje dr Tan: „Jeśli wyniki tych badań zostaną potwierdzone w innych badaniach, mogą one być brane pod uwagę przy rozważaniu stosowania któregokolwiek z leków”.

Źródło: https://www.sciencedaily.com/releases/2019/03/190317150427.htm

zdrowychlopak.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *